דירה כפרית בירושלים

הדיירים: זוג מבוגר עם ילדים נשואים, מתבגרת וילדה קטנה

המיקום: ירושלים

שטח הדירה: כ 90 מ"ר 

יש פרויקטים נדירים שבהם כמעצבת אין לי ממש צורך להכביר במילים במהלך התכנון משום שנוצר קליק טבעי ומפרה עם הלקוחות, וזה בדיוק מה שקרה לי בפרויקט הזה. בתיכנון, בעיצוב וברכישת האביזרים הלקוחה ואני חשבנו על כל פרט בצורה כמעט סימביוטית, דיברנו בתמונות, צבעים והשראות (וגם קצת קישורים 😉 עד כדי כך שכל התהליך עבר בזרימה מופלאה חסרת מילים שמלאה ביצירתיות. כשהתכתבנו 

הלקוחות: זוג הורים עם כמה ילדים נשואים, ילדה קטנה שמתגוררת איתם ונערה מתבגרת שביקשו "ליצור מחדש" את הבית הקודם שהיה להם בבית שמש בדירה שרכשו בפרויקט תמ"א בשכונת גאולה בירושלים. בפגישה הראשונית בינינו, בני הזוג הסבירו לי שמצד אחד הם מאוד שמחים על המעבר לעיר הקודש אבל מצד שני קשה ועצוב להם לעזוב את הבית שכל כך אהבו. מבחינתם, אחד הדברים החשובים ביותר בעיצוב החדש היה למצוא את קו האמצע בין מה שחדש ומתהווה לבין החיים שנאלצו לעזוב מאחור. אחרי שהם הראו לי תמונות מהדירה הקודמת, קל היה לי להבין את הסיפור שלהם ולהתחבר לאהבה לדירה שהשאירו מאחור ולרצון שעמד מאחורי הבקשה שלהם. 

האתגר בעיצוב דירות קטנות הוא להפוך את החללים למרווחים ומאווררים ולתת תחושה של גודל ומרחב על ידי תכנון חכם ומציאת פתרונות יצירתיים למקומות אחסון נסתרים. עם תכנון עיצובי שכלל קווים נקיים, כמה שפחות עומס וטריקים פשוטים, הצלחנו להפיק את המרב מהחלל וליצור עבור המשפחה דירה קסומה שמהדהדת אל תוכה אלמנטים בלתי נשכחים מהבית שאהבו ועזבו מאחור. 

בפרויקטים של דירות בעלות שטח פנים קטן אני תמיד משתדלת עד כמה שניתן ליצור ריכוזיות מקסימלית בחלוקת החלל. מבחינתי, אחד הדברים החשובים ביותר בתכנון ובעיצוב, הוא לבטל מסדרונות או מבואות לא מנוצלים, וליצור במקומם פינות מולטי-פונקציונליות שישחררו שטחים שנוכל לעבוד איתם. 

הדירה הספציפית הזו לא הייתה צריכה שינויים מבניים רבים אבל אלא שעשינו שידרגו אותה לחלוטין. עם הרבה מחשבה ותכנון, הצלחנו להגדיל את החללים וליצור בדירה תחושה של מרחב וריווח. 

בתכנית המקורית הקבלן מיקם שירותי אורחים קטנטנים מול הכניסה והרגשנו שהדבר הנכון ביותר לעשות יהיה פשוט לבטל אותם ולהקצות חלק מהשטח שנוצר כתוספת לחדר השירות. במקומם, יצרנו שירותי אורחים חדשים, יפיפיים ומרווחים משטח שהיה מחסן קטן ובלתי מנוצל באזור הכניסה לדירה. 

שינוי מבני נוסף שעשינו היה ביטול יחידת ההורים שהייתה ממוקמת במרכז הדירה וקטנה מידי לטעמינו והפיכתה לחדר ומקלחת כללית שתשמש את המשפחה כולה. את יחידת ההורים החדשה יצרנו בחלק מבודד יותר של הדירה. צירפנו אליה חדר אמבטיה קטן ומוזנח שהיה בקצה הבית שחידשנו לגמרי, כולל שינוי בפתחי היציאה. את שטח הפנים של המקלחת ביחידת ההורים הגדלנו על ידי כך שקיצרנו את המסדרון והוספנו חלק ממנו לחלל, מה שיצר יחידת הורים חדשה, מרווחת, נגישה ואינטימית, שבני הזוג יוכלו ליהנות ממנה. 

מטבח 

המטבח הוא הלב הפועם של הבית, במיוחד כשמדובר במשפחה שאוהבת לבשל. ללקוחות היה חשוב ליצור חלל שיאפשר לשמור על תחושה של סדר וארגון בדירה ועל קשר עין אבל גם שייתן לאם פרטיות בזמן הבישולים. לכן תכננו עבורם מטבח חצי פתוח שנותן אשליה של גודל ואינו לכוד בתוך קירות עם אווירה רכה וחלל מזמין. במרכזו של המטבח הוספנו אי שימושי נגיש ונוח עם כיריים לגז (חלבי) וארון נסתר לאחסון ירקות. 

בקצה המטבח הוספנו שטח אחסון הכולל מזווה ומקום למעילים באמצעות בניית ארון גדול במיוחד שממשיך לכיוון הסלון. שטח האחסון איפשר לנו לתחום את החלל בצורה מרומזת ועל ידי כך להשיג מטבח שמחובר לסלון אבל יחד עם זאת שומר על הפרדה מסוימת ממנו.

את הארון בנינו עם אותו סוג של פורמייקה והצבע של המטבח אבל הוספנו לו ידית זהב מרשימה ואינטגרלית שנמשכת לכל אורכו, מלמטה עד למעלה. הידית שמתפקדת כאלמנט עיצובי לכל דבר לא רק שהופכת את ארון המטבח לחלק מהסלון אלא גם מוסיפה אלגנטיות ויוקרתיות לעיצוב הכללי כולו. לפעמים מספיק קו קטן אחד מלא שיק.

פלטת הצבעים שבחרנו למטבח נעימה לעין ולא משתלטת על החלל. את הארונות הגבוהים שמחברים בין הסלון למטבח חיפינו פורמייקה בהירה לבן שבור מט. בארונות התחתונים הוספנו גוון עץ בהיר שנותן חמימות ואת הארונות העליונים ציפינו בצבע טרנדי שנע בין טורקיז לתכלת עתיק וירוק מעושן. 

חשוב היה לנו ליצור עבור המשפחה ארונות מטבח מעניינים ומיוחדים שיתנו את הטון לחלל כולו מכיוון שרואים אותם גם מהסלון. הוספנו בארונות מסגרות חריצים מעודנים ועל ידם הוספנו ארון סרוויסים עם דלת שקופה שנותן מרווח נשימה וממלא את החלל בתחושה של אלגנטיות ונעימות. מעבר לזה וכדי לשמור על השקט בעין (כי שילבנו שלושה צבעים), את המקרר הסתרנו ויצרנו אי ישיבה נעים ובהיר בצבע החיפוי. שמעליו משתלשלים 3 גופי תאורה מהממים בצבע דמוי פחם. 

סלון

המשפחה מאוד אהבה את הסלון שהיה לה בדירה הקודמת והיה חשוב לי להתחשב בזה וליצור עבורה סלון חדש וטרנדי מהפריטים שהם הביאו איתם. לכן בחרנו תאורה דומה עד כמה שניתן לזו שהייתה להם והתאמנו את הסגנון העיצובי כולו לכורסאות, לשטיח וספסל תכולה שמכיל מפות וחבקים שעברו איתם מהדירה הקודמת.  

כדי להוסיף טאצ' אלגנטי, יוקרתי ומיוחד, הוספנו מסגרות פרופילים מעוצבים בקירות, רכשנו מנורה מוזהבת עומדת והצבנו אותה בפינת החלל והוספנו עבודות נגרות בהתאמה אישית. רצינו ליצור ארון ספרים שלא יחנוק את החלל אלא ישאיר אותו קליל ולכן עיצבנו שני ארונות מיוחדים במקום ארון אחד גדול, והתאמנו להם פינה מקסימה להדלקת נרות עם מקומות אחסון שעליה מונחים פמוטים מרשימים בצבע כסף. 

לכל היופי הזה הוספנו וילונות אווריריים, שוב, כדי שלא להעמיס על החלל. את הווילונות תלינו מהתקרה (ולא בגובה החלון) כדי ליצור אשליה של גובה ומיקמנו אותם רחב יותר ממסגרת החלון כדי ליצור אשליה שהוא גדול יותר מכפי שהוא באמת. 

כדי שהעין תוכל לשוטט בחלל ללא הפרעה, השתמשנו בסקאלה של צבעים מונוכרומטיים ויצרנו נגיעות צבע מעודנות בעזרת אביזרים מעוצבים כמו רגלי הזהב של הרהיטים והכיסאות, התאורה העומדת והכריות. הרקע הרגוע והבהיר שבחרנו מבליט את נקודות הצבע שנבחרו בקפידה.

שירותי אורחים 

חדרי הנוחיות הם חללים קטנים שעם קצת תעוזה ויצירתיות יכולים להפוך לאמירה עיצובית של ממש. מאחר ובעיצוב הדירה הכללי בחרנו קווים נקיים וצבעים מאופקים, בשירותי האורחים ובאמבטיה רצינו דווקא להעז קצת יותר וליצור חללים עם אמירה ייחודית והמון אופי.

מצאנו אריח דקורטיבי מושלם ויפיפה שנראה כמו יצירת אמנות בסגנון המשלב בין האתני לכפרי ואפילו לעכשווי. האריח הזה היה בדיוק מה שהיינו צריכים, ומרוב שאהבנו אותו, החלטנו להתאים אליו את הסגנון העיצובי כולו. חיפינו איתו את כל הקיר שמעל הכיור ואפילו שילבנו אותו בנישה שיצרנו מעל האסלה. כקונטרסט לאריח הדקורטיבי, בחרנו לחפות את הקירות הנוספים באריח טראצו בגוון אפרפר עדין במיוחד שלא יהיה דומיננטי ולא יקח ממנו את תשומת הלב. לבסוף, התקנו ארון בשילוב עץ, כיור שקט ועדין בצבע אפור אבל בעל נוכחות ואסלה מדהימה בצבע אפרפר מט שתתאים לצבעים של הארון, הכיור, הקיר והאריח המיוחד. 

אמבטיה 

את האמבטיה הכללית בחרנו לחפות באריחים משושים מאוד מיוחדים שמצאנו. בחרנו כמה גוונים צבעוניים שמדברים בשפה העיצובית ובסגנון שרצינו וכמובן בגוון לבן שיחבר את הכל ביחד. את האריחים פיזרנו על הקיר בצורה חופשית. התחלנו לשחק עם האריחים – איפה שהרגשנו שצריך צבע השתמשנו בחיפויים הצבעוניים ואיפה שהרגשנו שמתאים לבן הוספנו אריחים לבנים. הקיר הסטנדרטי הפך ליצירת אמנות ייחודית, אבסטרקטית ויפיפייה עם המון אופי ששומרת על חמימות ואולי הכי חשוב, נותנת תחושה של אמבטיה הרבה יותר גדולה ממה שהיא.  

פתרונות אחסון 

עיצוב הדירה הזו התאפיין במינימליזם במטרה "לפתוח" את החללים. רצינו ליצור למשפחה כמה שיותר ספייס ולכן הוספנו מגוון פתרונות אחסון יצירתיים כמו הארונות הגדולים שבמטבח, חדר השירות המרווח ואפילו ממ"ד שהפכנו לחדר אורחים המשמש גם כחדר ארונות. 

הממ"ד עוצב באופן כזה שאת המיטות שבו ניתן להציב לאורך או לרוחב בהתאם להעדפת הלקוחות והצרכים שלהם. בחדר השינה הוספנו ארון תלייה עם מקום שבו אפשר להכין מראש את הבגדים שרוצים ללבוש במידה ומגיעים אורחים להתארח. בחדר נוסף המשמש גם כחדר משפחה הוספנו ארונית אקססוריז מדהימה בצבעים חמים ומיוחדים וריהוט בוטיקי מינימליסטי.

מאמרים נוספים